Over mij

Wij zijn vier bijna-juffen die voor de keuzemodule Mediawijsheid aan de Theo Thijssen Academie deze blog bijhouden. De komende weken vindt u hier lesideeen, filmpjes, inspiratie en informatie over mediawijsheid in de klas.

donderdag 17 maart 2011

Mediawijsheid op mijn stageschool - Lianne

Op het eerste gezicht zag ik weinig mediawijsheid terug op mijn stageschool. Het wordt er sowieso niet als apart vak gegeven dus ben ik gaan kijken waar ik mediawijsheid terug zag in andere lessen. Ook hier viel mij op dat dit nog nauwelijks gebeurd. Het enige dat nog een met media te maken heeft is de ‘Nieuwskring’ . Hierbij zoeken de kinderen om de beurt een nieuwsbericht uit de krant. Hierover gaan de kinderen dan discussiëren en proberen ze elkaar te overtuigen van hun mening. Echter gaat het hier wel meer om de inhoud van het krantenbericht dan bijvoorbeeld de manier waarop het gepubliceerd wordt of bijvoorbeeld het gebruik van foto’s bij het bericht. Om erachter te komen of er op mijn stageschool wel over mediawijsheid na wordt gedacht en wat de doelen hierin zijn, heb ik mijn stagebegeleider geïnterviewd. Hieronder is de uitwerking van dat interview te vinden.

Interview stagebegeleider
1.Wat versta jij zelf onder mediawijsheid?
Bij mediawijsheid denk ik aan alle soorten van media (reclame, internet, kranten), eigenlijk alle informatievoorzieningen die er zijn en waar mensen mee geconfronteerd worden.

2.Heeft OBS Tuindorp een bepaalde visie/aanpak met betrekking tot het aanbieden van Mediawijsheid op school?
Er staat niet echt specifiek iets in het schoolplan beschreven over de aanpak met betrekking tot mediawijsheid. Bij ons op school wordt vaak besproken wat er in de wereld gebeurt. Dit vinden wij belangrijk en discussiëren hier dan over in de klas.

3.Zo ja, wat is er precies ondernomen? Zijn er bepaalde lespakketten, etc?
We zijn sinds een jaar voorzien van digiborden in de groepen 3 t/m 8. Hierop kijken wij dagelijks het Jeugdjournaal en School t.v Nieuws uit de natuur. Ook maken we gebruik van Google om lessen te verduidelijken en hebben we lessen gehad in de bibliotheek over hoe informatie te zoeken op internet.

4.Integreer jij zelf mediawijsheid in bepaalde lessen? Waarom wel of niet?
Ik gebruik veel afbeeldingen uit Google en informatie van Wikipedia. Ook maken wij gebruik van een kranten/nieuwskring waarbij de kinderen een stelling bedenken over een bepaald krantenartikel en daar met de klas een discussie over gaan voeren. Hierbij maken wij gebruik van rood/oranje/groene kaartjes. Ook bij werkstukken en muurkranten maken de kinderen gebruik van internet en de computers in de klas. (2 stuks)

5.Waarom vind je het wel of niet belangrijk dat de kinderen mediawijsheid aangeboden krijgen?
Ik vind het wel belangrijk, aangezien tegenwoordig alle informatie die men bijna nodig heeft via media wordt verspreid. Het is goed om daar dan al mee in aanraking te zijn geweest.

6.Hoe zou je mediawijsheid het liefste terug zien in de klas?
Zoals ik er nu mee bezig ben, vind ik voldoende en heb er plezier van. Het werkt voor mij op deze manier prettig.

7.Hoe en door wie worden de ICT materialen binnen school geregeld?
We hadden eerst een ICT-coördinator, maar door de functiemix heeft deze persoon haar taak neergelegd. De taak ligt nu bij de directeur die overlegt met een externe ICT-er.

8.Ben je tevreden over de ICT materialen in de klas? Wat is goed en wat kan beter?
Redelijk tevreden, als alle apparatuur werkt zoals het zou moeten, ben ik zeer tevreden. Als er weer iets stuk is of geen verbinding is, dan vind ik dat vervelend.

9.Hoe maak je zelf gebruik van de ICT materialen?
Ik maak gebruik van het digibord en een laptop in de klas.

ICT-middelen
Vanaf groep 3 is iedere klas voorzien van een digitaal schoolbord met de hierbij horende computer. De meeste klassen hebben ook nog wel een krijtbord of white board hangen maar hier wordt eigenlijk alleen nog maar de (dag)planning opgeschreven. Verder beschikken alle groepen vanaf groep 3 over 2 computers. De meeste klassen hebben deze in het lokaal staan maar bij een enkeling staan deze op de gang of zoals in mijn eigen stageklas, uit ruimtegebrek, in het magazijn. Er zijn nog twee rijdende televisies met videorecorders beschikbaar maar hier wordt bijna geen gebruik meer van gemaakt sinds de komst van het digitale schoolbord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten